یادداشت

ادعای تجدد و تقلید غیرحکیمانه‌ی احکام، در بهائیت!

تقلید غیرحکیمانه‌

ادعای تجدد و تقلید غیرحکیمانه‌ی احکام، در بهائیت!

مبلّغی بهائی و یک پژوهشگر در زمینه‌ی بهائیت، به بررسی ادعای مدرن بودن احکام و تعالیم بهائیت و سنجش آن با حکم حج در این فرقه پرداختند.‌
پژوهشگر: چه محذور عقلی برای پذیرش خاتمیت اسلام وجود دارد و چرا فرقه‌ی بهائیت مدعی نسخ اسلام می‌شود؟!‌
مبلّغ بهائی: هر عصری اقتضائات خاص خود را دارد، لذا احکام ۱۴۰۰ سال پیش اسلام نمی‌تواند جواب‌گوی نیاز امروز بشر باشد.‌
پژوهشگر: بر خلاف ادعای شما، نه تنها به روزرسانی در احکام بهائیت دیده نمی‌شود، بلکه پیشوایان این فرقه با کپی‌برداری ناقص، تنها احکام ادیان گذشته را با تغییراتی غیرحکیمانه، به خود نسبت داده‌اند.‌
مبلّغ بهائی: به فرموده‌ی عبدالبهاء: «تعالیم حضرت بهاءالله فی الحقیقه مثل ندارد، روح این عصر است و نور این قرن»[۱]، اگر شما یک مثال در نقض این گفته داشتید، حتما آن را برای رسوایی آیین بهائی بیان می‌کردید.‌
پژوهشگر: مثال‌ها که بسیار است اگر شما منطق حق جویی داشته باشید! اما برای نمونه، مسئله‌ی حج در بهائیت؛ همچنان که پیامبرخوانده‌ی بهائی با تقلید از دین مبین اسلام، حکم به وجوب حج بر پیروان ذکورش داده است: «قَد حَکمَ الله لِمَن استطاعَ منکم حج البیت دونَ النساء عَفَی الله عنهنّ رحمه [۲]؛ همانا خدا حج بیت را به کسانی از شما که استطاعت دارند، حکم نموده است؛ به غیر از زنان؛ خداوند از ایشان بخاطر رحمتش گذشت کرد».

اما مگر پیشوایان بهائی احکام اسلامی را قدیمی و نامتناسب با دنیای امروز نمی‌دانستند؟!

پس چگونه میرزابهاء تقلید ناقصی از اسلام کرده و برای اغنام خود به جای یک کعبه، دو کعبه‌ی ساختگی برای انجام حج تعیین و بهائیان را موظف به انجام فرایض لات شیراز [۳] و عزای بغداد [۴] کرده است!‌
به راستی چه ضرورتی داشته تا مدعی آورنده‌ی به روزترین ادیان، با تقلید از حج اسلامی حکم به وجوب حجی دهد که نه تنها به روز رسانی در آن به چشم نمی‌خورد، بلکه ستایش بشرهای مدعی خدایی و در نتیجه دوری از توحید الهی را در پی دارد؟!‌
آیا این خود تناقض نیست که به یک روند اشکال گرفت اما خود بدتر از آن را تأسیس کرد؟!

‌‌
📚پی‌نوشت:
[۱]. عباس افندی، خطابات، لانگنهاین آلمان: لجنه‌ی ملّی نشر آثار امری، بی‌تا، ج ۳، ص ۷۸.
[۲]. حسینعلی نوری، اقدس، نسخه‌ی الکترونیکی، ص ۲۸.
[۳]. لات: نام یکی از بت‌هایی که اعراب پیش از اسلام می‌پرستیدند (کنایه به خانه‌ی علی‌محمد باب در شیراز به عنوان یکی از مکان‌های حج بهائی).
[۴]. عزای: نام یکی از بت‌هایی که اعراب پیش از اسلام می‌پرستیدند (کنایه به محل اقامت بهاء در بغداد به عنوان یکی دیگر از مکان‌های حج بهائی).

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن